... så var 2010 över och ett nytt år gör inträde.

Kom just ut ur ett varmt och avslappnande bad. Älskar att bara fylla badkaret, lägga sig där och tänka. Tänka på allt och ingenting. Det är nog inte så svårt att räkna ut vad som for igenom huvudet på mig denna gång. Ett helt år har passerat och ett nytt börjat. 2010 känns svårt att sammanfatta. Svårt att placera och svårt att strukturera upp. Jag har aldrig tidigare varit med om att så mycket hänt under ett och samma år. För precis ett år sedan vällde känslor åt alla möjliga håll och kanter. Jag var mer nervös än jag varit någon gång under mitt liv, och stressad över allt som skulle förberedas och planeras inför Indien. Efter att jag och Carmen under hela hösten kontaktat universitet världen över blev Indien vårt slutgiltiga mål. Jag, som aldrig varit ute och rest på riktigt, skulle helt plötsligt till den mest kaotiska staden i hela världen. Och inte nog med det, jag skulle dessutom bo och praktisera där i sex månader. För att kunna beskriva allt som jag upplevde och kände i Indien skulle jag nog behöva skriva en bok, om ens det. Mycket av det går inte ens att beskriva med ord. Men jag kan säga att det är det absolut bästa valet jag gjort i hela mitt liv, och jag skulle inte vilja byta ut den erfarenheten mot någonting!  Har suttit en stund och försökt sammanfatta Indien-resan, men insåg ganska snabbt att det är näst intill omöjligt att ge en rättvis återberättelse. Vad jag kan säga är att om ni ska resa någonstans, åk till Indien! Landet måste upplevas! Har aldrig varit med om ett land med så mycket värme och generositet.

........

I juli kom vi tillbaka till Sverige, och ja, man kan ju säga att vi hade tur som kom hem mitt under sommaren och värmen. För jag hade aldrig kunnat ana att det skulle kännas så tungt och jobbigt att lämna Indien. Att komma tillbaka till det liv och den vardag man hela sitt liv haft kändes… förjävligt. Jag började mer och mer ifrågasätta om det verkligen är så här jag ville ha det. Att hela tiden röra sig bland självupptagna människor, destruktiva levnadsvanor, känslan av anonymitet och ett opersonligt och kallt samhälle. Det låter kanske hårt och dömande, men det var i princip så jag kände då. Samtidigt började jag snart se allt det där som jag faktiskt saknat med Sverige – havet, stranden, ljusa och långa nätter, svensk mat, kunna gå klädd som man vill, vara en i mängden, veta vart allt finns… och ja, en hel del annat. Givetvis var det också helt underbart att få återse familjen och alla vänner! Sommaren blev i alla fall väldigt intensiv och fin. Och att sommaren "inleddes" med en Kent-konsert med Carmen och Nina, gjorde allt så himla mycket bättre. Dessutom lyckades vi alla vara samlade i år. Jag hade helt enkelt en otroligt bra sommar!

 

Men också sommaren i Sverige tog slut och allvaret började igen. Bara ett år kvar på utbildningen. Denna termin har varit minst sagt krävande och tuff; C-uppsatsskrivande och Socialpolitik. Känner mig väldigt kluven inför vad som ska hända framöver och vilka beslut som kommer att behöva tas inför examen. Jag vet verkligen inte om jag ska söka jobb, fortsätta plugga eller vänta med allt sådant ett tag och bara ägna sommaren åt att njuta av det som kanske kan vara den sista sommaren utan en massa ”måsten”. Jag är trots allt bara 22 år när jag är färdigexaminerad. Det finns så mycket jag vill göra, och som jag inte tagit mig tid att göra än. Resa, festivala… Leva!

Hmm, ja. Det är verkligen tusentals tankar som far omkring i huvudet just nu. Det känns som att även detta år kommer bli väldigt händelserikt, och att det kan ta alla möjliga vändningar. Det finns saker som jag har en del förhoppningar kring, men vi får se vart det leder. Under året som varit har också människor tillkommit i mitt liv, medan andra mer eller mindre har försvunnit. På både gott och ont.

Ja, vad kan jag säga mer? Det största och viktigaste målet för mig år 2011 är att få en egen lägenhet. Jag hoppas innerligt att det sker väldigt snart, för jag orkar inte känna mig trängd i mitt eget hem längre. Jag är så sjukt trött på att bo hemma. Jag vet inte hur många som egentligen avlagt nyårslöften, men jag har nästan slutat tro på sådant där. Så mitt ”nyårslöfte” för i år är att helt enkelt göra sådant som får mig att må bra.

 

Jag tror och hoppas att detta kan bli ett riktigt bra år. Hoppas att ni också får ett fint år. Så gott nytt år på er allihopa!

 

 

Bilder från året som varit:

 

 


Kommentarer
Postat av: Carmen

sicket fint inlägg och fina kort! Jävlar sicket händelserikt år det varit! Vad har vi inte gjort?! Bilden på dig o mig från Hooli är sjuk.. haha..

2011-01-03 @ 01:31:35
URL: http://carmenj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0