Paper aeroplane.

Många känslor. Mycket funderingar. Det är så det brukar bli kring jul. Både på gott och ont, kan man säga. Den senaste tiden har det ägnats många tankar åt de nära runt omkring mig, men också de som lyser med sin frånvaro. Både älskade och mindre omtyckta personer. Under ett samtal jag hade med A i måndags kändes det som att en våg av känslor bara sköljde över mig. Det är fascinerande att människan fungerar som den gör. Och att andra kan påverka en på det sättet. Jag insåg att jag saknar en person som stod mig väldigt nära under hela min uppväxt otroligt mycket. Mer än vad jag trodde, eller kanske ville tro. Samtidigt känns det bra, för det fick mig att påminnas om vilken betydelse hon haft för mig i mitt liv, och alltid kommer ha. Det känns fint att hon är den första jag kommer ha i åtanke vid avgörande och stora händelser i mitt liv. Hon var den som alltid fanns där, hade svar på allt och ja.. Hon var i mina ögon näst intill övernaturlig, på många sätt. En förebild.

Som sagt, mycket funderingar.. Läste i någon tidning att julhandeln bland Sveriges befolkning beräknades gå på runt 54 miljarder kronor och 6000 kronor per person. Helt sjukt verkligen. Förstår inte att julen kan präglas så av materialismen. Och all hysteri, vad gör den för nytta? Jag kan erkänna att det är trevligt med julklappar, men julen för mig handlar om att umgås med sina närstående, äta god mat och tillsammans fortsätta att bygga på de traditioner man haft sedan många år tillbaka. Att känna trygghet och värme. All denna hets gör mig desto mer upprörd vid tanken på dem som faktiskt inte har ett hem att gå till. Igår var jag, min bror, Carmen, hennes bror, klasskamrater och annat folk på julkonsert i Annedalskyrkan. "A home for Christmas", som c.o.d.y och Ladyfest anordnat tillsammans med andra. Olika indie-band spelade och det var sjukt fint. Det är sådant här som får mig att förstå julens innebörd, och det fina med den; att tänka på sina medmänniskor och tillsammans sträva efter något bättre. Kvällen resulterade i väldigt trevlig julstämning och över 23 000 insamlade kronor till Stadsmissionen, som blir en stor julmiddag för 2000 hemlösa i Göteborg. Det krävs inte alltid speciellt mycket för att göra skillnad.

 

 

Det får bli en jullåt på det här, en låt gjord av ett band som alltid kommer vara ett av mina favoriter.

(Coldplay - Christmas lights)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0